Yoga

Yoga är en holistisk livsfilosofi, en vetenskap om livet som brukar beskrivas som världens äldsta system för personlig utveckling med lika stor vikt på kropp, sinne och själ. Yogan ger oss redskap att leva ett liv i harmoni, balans och god hälsa. Den är uppdelad i åtta delar, systematiserade av Patanjali 200 år e. Kr. Delarna innefattar förhållningssätt, etiska regler för den enskilde och dennes omgivning, praktiska råd, metoder och tekniker.

Yoga som terapi

Intresset för och forskning på yoga fortsätter växa världen över och kraftigast i Sverige. Forskningen i Sverige, vilken bedrivs på bland annat Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus, är i huvudsak utförd på MediYoga. Detta är en terapeutisk yogaform vilken visar på mätbart goda effekter på bland annat sömn, smärta, hjärtproblem, ryggproblem, oro och ångest.

I Terapeutisk Yoga väljer vi ut övningar anpassade efter våra behov och förmågor. Den Terapeutiska Yogan består av mjuka rörelser, andningsövningar, fokus- och koncentrationstekniker, reningstekniker, mantran, avslappning och meditation.

Den Terapeutiska Yogan gör oss också mjukare, rörligare i kroppen och lugnare i sinnet. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av yogiska övningar, vilka hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag. Övningarna kan utföras på stol eller yogamatta av såväl nybörjare som vana yogisar.

Jag är utbildad yogaterapeut och arbetar med både Traditionell Terapeutisk Yoga med grund i Hatha Yogan och MediYoga som har sin grund i Kundalininyoga. Du kan hitta våra aktuella kurser här och under Thimour Yoga erbjuder hittar du de olika tjänsterna inom yoga som jag erbjuder.

Bra att veta inför yoga

Vi yogar på mjuka ullmattor och vill du ta med egen yogamatta så går det bra. Vi utför yoga i mjuka kläder som inte begränsar rörelse eller andning. Ta gärna med en extra tröja och sockar eftersom du lätt kan känna dig lite frusen efter övningarna.

Min yogasal är öppen 20 min. innan vi börjar och vi landar där i tystnad. Ge dig själv utrymme att landa i dig själv inför yogan.

Som ny elev, meddela alltid din lärare om du har några allvarligare skador, hälsoproblem är eller nyligen varit gravid. Om du menstruerar dagen du kommer på yoga meddela detta, allt för att bäst kunna anpassa yogan för dig och din hälsa.

Yoga bör göras på tom mage, ät helst inte en större måltid 3-4 timmar före eller en lättare måltid 1-2 timmar före. Att dricka vatten under dagen och efteråt är viktigt, ta med vattenflaska.

Väljer du att gå en kurs kommer du att få instruktioner på yogan vi utövar vilket ger dig möjligheter att fortsätta med yogan på egen hand mellan tillfällena och efteråt.

Om du undrar över någonting innan vi ses hör gärna av dig!

Varmt välkommen att yoga tillsammans med mig!